Cum să mă pregătesc să le vorbesc copiilor despre arta lui Pete Revonkorpi(Pesare)? Cum altfel decât printr-un somn bun, plin de vise, căci lumea lui e populată de tot felul de personaje care se pregătesc să doarmă sau care sunt deja cufundate în somn, dar și de artiști( pictori, poeți, muzicieni), grădinari, pescari sau navigatori.
După o noapte în care am împărtășit cu personajele lui Pesare statutul de visător cu acte-n regulă, merg la cei mici să le vorbesc despre acest artist finlandez de 37 de ani care ilustrează cărți pentru copii și care a avut amabilitatea să-mi permită să realizez un powerpoint despre lucrările domniei sale.
Prima planșă pe care le-o arăt copiilor este cea cu gemenele inspirate de Frumoasa soție de fierar pe care un băiat( V.) și o fată (D.)o recunosc imediat.
Îi invit pe copii să observe asemănările și deosebirile dintre cele două femei gemene. Potrivit lui F. una e mai deșteaptă și alta mai puțin deșteaptă, având ca argument diferența între copacul verde și cel uscat. Un alt copil (V.) observă că una arată spre cealaltă, de parcă ea ar fi vinovată de ceva.
Le arăt inelul de pe deget al femeii din stânga și faptul că cea din dreapta își îndreaptă degetul arătător către inelul celei din stânga. Ce ar însemna aceasta? Că una e măritată și alta nu și cea care nu e măritată ar vrea să fie și ea și are ciudă pe cealaltă (S.) Unui alt copil i se pare că una dintre gemene are șase degete. 🙂
Planșa următoare numită Adulții arată mai multe personaje cu capul în pământ și cu picioarele în aer, într-un decor tern, în care ninge. Hainele mohorâte sugerează că adulții și-au pierdut imaginația și creativitatea copiilor și că sunt incapabili să se mai bucure de ninsoare ca aceștia. Ce diferență e între această imagine în care ninge și cea numită Fulgi de zăpadă, de exemplu, în care o fetiță își imaginează că fulgii iau forma unor balerine! Unul dintre copii e chiar de părere că adulții din planșa a doua au murit. Într-un fel cel mic are dreptate, Adulții lui Pesare sunt un fel de morți în viață.
În planșa Cavalerul , S. vede un un copil care e în grădina lui, călare pe un cățel sau care visează pentru că văd că este în pijamale și în desen este și o lună. Doi copii încep să se contrazică în privința dragonului. Unul e de părere că nu e vorba de niciun dragon, ci de un dinozaur, pentru că nu are aripi, alt copil crede că aripile dragonului sunt după castel. V. își imaginează chiar și o replică a prințesei captive: ajutooor! Scapă-mă de acest dragon!
În Pescuitul dintr-o barcă de hârtie, V. vede patru copii, dintre care trei au undițe și pescuiesc o carte, o vioară, o roată, un creion și o paletă de pictor. Eu sunt de părere că unul dintre pescari prinde un aparat foto, nu o roată și că în această ilustrație îi vedem pe pescarii artelor, fiecare pescuind arta pe care o va practica. Domnul director vine cu propria interpretare, că în desen sunt niște copii la început de drum care își aleg un domeniu pe care-l vor aborda ca adulți: unul va picta, altul va scrie, altul va cânta la vioară. La rândul său S. vine cu o viziune ecologică, că oamenii au aruncat multe gunoaie în apă, iar acești patru copii au încercat să lupte împotriva poluării.
Analizând fata din Mersul la culcare, o fetiță, D., e de părere că aceasta seamănă cu Rapunzel și că are un geamantan plin cu jucării, iar despre lucrarea Dimineața, F. spune că fata se trezește din lumea viselor, și că florile de la picioare sunt un indiciu că ea a visat frumos.
Și dacă tot am vorbit despre vise și visuri, îi întreb pe copii dacă știu să facă distincția între sensul celor două cuvinte. V. spune că visuri înseamnă ce vrei să te faci, ce vrei să se întâmple în viitor și că visele sunt proiectări imaginare ale creierului.(!)
După analiza ilustrațiilor individuale le arăt două lucrări de-ale lui Pesare care m-au inspirat în scrierea a două poezii. Una dintre ele este Knitter, care a fost punctul de plecare al poeziei Ciorăpeii-s gata!, și cealaltă e Dreamwalker, care m-a determinat să scriu textul Aspirație:
Va urma
Ce specială e lumea asta-n care îi duci pe copii. Te felicit şi te apreciez mult pentru asta!
Îți mulțumesc mult, dragă Potecuță. Și eu te prețuiesc pentru tot ceea ce creezi, pentru sensibilitatea și omenia ta.
Îţi mulţumesc tare mult! Mă bucură ce-mi spui!
Ehei, dacă aș avea un copil, la tine l-aș trimite să fie instruit și îndrumat. Sau măcar la o educatoare care-ți seamănă. 🙂
Ce compliment frumos! 🙂 M-a atins, mai ales că mi-aș fi dorit să fiu educatoare, dar din păcate nu s-a putut. Mulțumesc mult, Petru.
[…] –am scris textul Visătorului îi stă bine cu visul, prima parte, de care draga mea dragă A. a fost f încântată, mi-a spus că a inspirat-o în realizarea unei lecții cu copiii. Nu pot decât să mă bucur că-i sunt de folos. Pun aici link către text să citiți interpretările copiilor la diferite imagini. https://roximoronica.wordpress.com/2018/01/15/visatorului-ii-sta-bine-cu-visularta-lui-pesare-1/ […]
[…] Am scris textul Visătorului îi stă bine cu visul, prima parte, de care draga mea dragă A. a fost f încântată, mi-a spus că a inspirat-o în realizarea unei lecții cu copiii. Nu pot decât să mă bucur că-i sunt de folos. Pun aici link către text să citiți interpretările copiilor la diferite imagini. https://roximoronica.wordpress.com/2018/01/15/visatorului-ii-sta-bine-cu-visularta-lui-pesare-1/ […]
A republicat asta pe clipe de reverie.
Uite, ce bine ca le republici, in sfarsit. 🙂 Mi-e greu sa rascolesc arhivele, asa e mult mai bine
Le republic în fiecare zi de 20 din lună. Mulțumesc că le recitești. 🙂